10. Investiční konference Morningstar
Vážení klienti,
v minulém týdnu jsem se zúčastnil již desáté Investiční konference společnosti Morningstar v Londýně. Společnost Morningstar je předním poskytovatelem nezávislého investičního výzkumu s celosvětovým působením. Nabízí širokou řadu služeb, jak pro individuální investory, tak pro investiční poradce. Morningstar poskytuje údaje o zhruba 525 tisíci investičních nabídek – včetně akcií, podílových fondech a dalších instrumentech. Morningstar také nabízí služby správy investic prostřednictvím svých poradenských investičních dceřiných společnostech. Tyto společnosti mají více než 180 miliard $ v aktivech pod správou k 31. březnu 2016.
Jsem hrdý na to, že i já mohu čerpat z informací, které nám společnost Morningstar poskytuje a pracovat tak se špičkovým nástrojem při tvorbě a správě vašich investičních portfolií.
Mezi celou řadou výborných přednášek mne zaujala zejména témata týkající se transparentnosti v investičním poradenství, stávající světová situace, generace Y nebo co nás může psychologie naučit, abychom zlepšili naše investiční výnosy.
V následujících několika článcích si pro vás připravím ke každému tématu několik postřehů.
1. Transparentnost v investičním poradenství
Toto téma se dotýkalo zejména způsobu jakým jsou investoři informováni o poplatcích spojených s investováním, kdy není vždy jasné, co za dané poplatky investoři dostanou. Zejména pak bylo velmi diskutován tzv. Management fee, tudíž poplatek daného fondu za správu vaší investice. Dnešní míra využití technologií stále vzrůstá a tím by se tyto náklady měly snižovat. Namísto toho manažeři některých fondů vytvářejí komplikované investiční nástroje, aby tím omluvili vysoké náklady.
Investiční rada je schopnost za kterou se vyplatí zaplatit, ale tato schopnost je velmi vzácná. Není zde dostatek zkušených profesionálů pro všechny a právě proto by měli manažeři fondů udělat krok zpět a snažit se udržet věci jednoduché a pochopitelné pro většinu investorů.
Právě produkty u kterých není jasně čitelná nákladovost, přispívají k negativnímu obrazu investičního oboru jako celku.
Docílení větší čitelnosti jednotlivých produktů je velkou výzvou. Stále je tu dlouhá cesta založená na vzdělávání a důvěře, kterou musí toto odvětví ujít. Je nezbytné neustále upozorňovat na tyto skutečnosti a docílit tak tolik potřebné změny a zvýšit tím zájem široké veřejnosti o investování.
Ve velké míře na tom může záviset jejich finanční budoucnost.
Vliv poplatků na vývoj investice ve výši 100 000 USD po dobu 30ti let můžete vidět v tomto grafu.
Zdroj: Morningstar
Věřím, že naprostá transparentnost je základem úspěšné spolupráce mezi poradcem a klientem, a že pouze tak může vzniknout vztah založený na důvěře. Vždy se proto snažím pro klienty vytvářet nízkonákladová portfolia, která tak umožní dlouhodobý růst dané investice.
S pozdravem a přáním krásného dne
Ing. Jan Zendulka